Υπάρχουν όντως super foods;

by Jan 10, 2022Διάφορα, Θρεπτικά Συστατικά0 comments

Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια τα super foods (ή αλλιώς υπερ-τροφές) έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας. Τα βλέπουμε παντού, διαβάζουμε για αυτά παντού και κάθε λίγους μήνες έρχεται και κάποιο νέο σούπερ τρόφιμο να προστεθεί στη λίστα με τα υπόλοιπα, υποσχόμενο να μας γεμίσει υγεία, να μας προστατεύσει από μερικές δεκάδες ασθένειες, να μας θεραπεύσει από μερικές άλλες. Τι ισχύει όμως στην πραγματικότητα;

Αρχικά να πούμε ότι η χρήση του όρου ”super food” έχει απαγορευτεί από την E.E. από το 2007, διότι θεωρήθηκε παραπλανητικός. Αντί αυτού, ορισμένα τρόφιμα θα μπορούν να φέρουν κάποιον «ισχυρισμό υγείας», μια πρόταση δηλαδή που θα εξηγεί πώς ακριβώς βοηθά το συγκεκριμένο τρόφιμο στη βελτίωση της υγείας, αφού πρώτα αυτό αποδειχθεί επιστημονικά. Αν και έχει περάσει παραπάνω από μια δεκαπενταετία έκτοτε, ο νόμος βρήκε ουσιαστική εφαρμογή μόνο στις συσκευασίες των τροφίμων αυτών. Συνεχίζουμε και βομβαρδιζόμαστε με τους αμέτρητους λόγους που πρέπει να βάλουμε στη διατροφή μας τους θαυματουργούς σπόρους chia, την παντοδύναμη αλόη, το βακτηριοκτόνο ιπποφαές, το αντιγηραντικό goji berry.

Εφόσον όμως δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που να στηρίζουν τα παραπάνω, οι υποστηρικτές της κατανάλωσής τους βασίζονται στο να παρουσιάσουν την αλήθεια με τέτοιο τρόπο, ώστε να γίνουν πιστευτοί. Ακολουθεί χαρακτηριστικό παράδειγμα: με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο μπορεί κανείς να πληροφορηθεί ότι οι σπόροι chia είναι πολύ πλούσιοι σε θρεπτικά συστατικά, μεταξύ άλλων σε ασβέστιο το οποίο περιέχουν σε 6πλάσια ποσότητα συγκριτικά με το γάλα. Πράγματι, 100 γραμμάρια σπόρων chia περιέχουν 615mg ασβεστίου, ενώ 100mL ημιαποβουτυρωμένου αγελαδινού γάλακτος 125mg. Ας συγκρίνουμε όμως την ποσότητα που μπορούμε να καταναλώσουμε από το κάθε τρόφιμο: Η συνιστώμενη ποσότητα για τους συγκεκριμένους σπόρους είναι 1 κουταλιά της σούπας (περισσότερο μπορεί να δημιουργήσει γαστρεντερικές διαταραχές), η οποία εν τέλει θα μας δώσει μόλις 80mg ασβεστίου, ενώ 1 φλιτζάνι (250 mL) γάλακτος θα μας παρέχει 300mg αντίστοιχα. Φανταστείτε λοιπόν ένας άνθρωπος που πάσχει από οστεοπόρωση να αποφασίσει ότι μπορεί να σταματήσει να καταναλώνει γαλακτοκομικά ή να διακόψει το συμπλήρωμα ασβεστίου που του έχει συνταγογραφηθεί, επειδή βάζει λίγους σπόρους στη σαλάτα του.

Καταλήγοντας, θα ήθελα να τονίσω πως σαφώς και υπάρχουν τρόφιμα που είναι περισσότερο πλούσια από κάποια άλλα σε ορισμένα θρεπτικά συστατικά και αναμφισβήτητα το να εμπλουτίσουμε με αυτά τη διατροφή μας θα είναι ευεργετικό για τον οργανισμό μας. Το πρόβλημα έγκειται στο ότι εξαιτίας της παραπληροφόρησης, ορισμένοι άνθρωποι θέτουν σε κίνδυνο την υγεία τους αντικαθιστώντας κάποιες βασικές ομάδες τροφίμων ή ακόμη και τη φαρμακευτική τους αγωγή με τρόφιμα που δεν είναι και τόσο… ”super” τελικά.

Τα άρθρα του site έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν αποτελούν εξατομικευμένες οδηγίες. Για οποιοδήποτε θέμα σας απασχολεί, να απευθύνεστε σε ειδικό.

Pin It on Pinterest

Share This